Pisząc teksty na strony internetowe musimy opracować dany temat w sposób atrakcyjny i interesujący dla użytkownika, a także zoptymalizować treść pod wyszukiwarkę. O czym trzeba pamiętać, gdy tworzymy lub zlecamy artykuły SEO, które mają służyć poprawie widoczności serwisu w wynikach wyszukiwania i zwiększać wartościowy ruch na witrynie? Poznaj kilka praktycznych wskazówek.

Słowa kluczowe

Zanim rozpoczniesz pisanie tekstu, przeprowadź analizę słów kluczowych odpowiadających wybranemu tematowi. Zrobisz to przy pomocy Keyword Plannera od Google. Wyszukaj frazy, które osiągają wysoką liczbę wyszukiwań. Wybierz 2-3 główne wyrażenia nawiązujące do artykułu i dobierz do nich synonimy. Właśnie tymi słowami nasycisz treść, by przyciągała roboty Google. Poszukaj także długoogonowych słów kluczowych (tzw. long tail), które wyszukują użytkownicy. Jak wykorzystać takie złożone wyrażenia? Najlepiej jako nagłówki poprzedzające kolejne akapity. Poruszając kolejne kwestie w artykule sugeruj się wyszukiwaniami internautów. Słowa kluczowe rozmieść w różnych miejscach w tekście: w tytule, nagłówkach i akapitach. Pamiętaj, że skuteczne teksty SEO muszą być przede wszystkim wartościowe dla użytkowników. Nie możesz więc przesadzać z nasycaniem treści słowami kluczowymi. Unikaj keyword stuffingu. Jeśli w co drugim zdaniu wstawiasz frazę kluczową, ciągłe powtórzenia zniechęcą czytelnika.

Wybierz odpowiedni tytuł

Tytuł i lead (krótki wstęp) są elementami decydującymi o tym, czy internauta kliknie w Twój tekst i zatrzyma się przy nim na dłużej. Zadbaj więc o to, by zaciekawić już od pierwszych słów. Tytuł powinien przekazywać główną myśl artykułu, prezentując ją w sposób wzbudzający zainteresowanie. Najbardziej angażujące tytuły mają formę pytań albo rankingów, są dość krótkie i zawierają słowa kluczowe.

Rzetelne informacje i unikalna treść

Wybrany temat przedstaw w sposób wyczerpujący i szczegółowy. Postaw się w roli użytkownika i zapytaj, czy udało Ci się uzyskać odpowiedzi na wszystkie istotne pytania. Tworząc treść na stronę internetową możesz inspirować się artykułami znalezionymi na innych portalach, ale nie kopiuj ich. Plagiatowanie nie przysporzy Ci czytelników ani przychylności robotów. Google, a dokładnie algorytm Panda, nie toleruje kopii treści. Serwisy publikujące duplikaty spadają w wynikach wyszukiwania. Nie powielaj schematów. Unikalność i oryginalność treści jest ważna zarówno z punktu widzenia algorytmów, jak i czytelników. Internauci poszukujący informacji szybko porzucą strony, na których powiela się wiedza, jaką już pozyskali. Staraj się więc tak rozwijać wybrany temat, żeby zaprezentować go w wyjątkowy, angażujący sposób. Przemyć też informacje, które nigdzie indziej się nie pojawiają.

Nagłówki

Nagłówki pozwolą na umieszczenie fraz, które trudno w naturalny sposób wpleść w zawartość akapitów. Przykładowymi śródtytułami mogą być: Leasing samochodu – wysokość wkładu własnego, Rokitnik – zastosowanie w pielęgnacji włosów albo Korzyści wykupienia pakietu ubezpieczeń. Pamiętaj o zachowaniu hierarchii nagłówków – podstawowe oznaczaj jako H2, a rozbudowujące akapity kolejno H3, H4 i tak dalej.

Odpowiednia długość tekstu

Długie teksty na stronach internetowych okazują się niezwykle korzystne z punktu widzenia pozycjonowania, jeśli mamy do czynienia z contentem unikalnym, o wysokiej jakości. Wyszukiwarka premiuje serwisy z rozbudowaną treścią i słowami kluczowymi umiejętnie wplecionymi w artykuły. Unikaj jednak lania wody i niepotrzebnego powielania tych samych informacji – do tematu podchodź kompleksowo i poruszaj różne wątki zamiast rozwlekle opisywać jedną kwestię.

Czytelność

Żeby artykuł SEO przynosił oczekiwane rezultaty, musi być czytelny i odpowiednio sformatowany. Nie twórz długich bloków tekstu. Treść podziel na akapity oddzielone nagłówkami, stosuj wypunktowania i pogrubienia. Wyszukiwarka i użytkownicy docenią przejrzyste artykuły. Czytelnik nie zmęczy się w trakcie lektury i łatwiej zapamięta potrzebne mu informacje. W rezultacie chętniej będzie wracał na daną stronę, by znaleźć wiadomości na jakiś temat.

Pisz przede wszystkim dla ludzi, później dla wyszukiwarek

Odbiorcą Twoich treści jest przede wszystkim człowiek, dopiero potem robot. Dobry artykuł SEO musi być zatem zoptymalizowany nie tylko pod kątem wyszukiwarek, ale także z uwzględnieniem potrzeb czytelnika. Pisz zrozumiałym i prostym językiem. Zadbaj o przejrzystość, zwięzłość oraz o zawarcie maksimum rzetelnych i użytecznych informacji. Unikaj fachowej terminologii, jeśli jej stosowanie nie jest konieczne.

Poprawny język

Staraj się wyłapać wszelkie literówki – pomoże w tym edytor tekstu albo internetowe narzędzie do korekty. Przed publikacją koniecznie sprawdź tekst pod kątem poprawności językowej. Zwróć uwagę na szyk zdań, ortografię, interpunkcję i stylistykę. Najlepiej przystąpić do redakcji jakiś czas po napisaniu artykułu. Daj tekstowi trochę „poleżeć”. Mając odpowiedni dystans, zauważysz więcej błędów.

Obrazki i infografiki z atrybutami alt

Z banków darmowych zdjęć możesz pobrać obrazy i zamieścić je w artykule, wzbogacając treść wizualnie. Infografikę wykorzystaj do przekazania najważniejszych informacji, danych liczbowych, wykresów, a także krótkich podsumowań. Aby z pomocą zdjęć łatwo pozyskać użytkowników z wyszukiwarki grafiki, uzupełnij obrazy atrybutem alt, wpisując właściwe słowo kluczowe.

Linkowanie wewnętrzne

Wykorzystasz artykuł do poprawy indeksowania danego serwisu, umieszczając linki do innych tekstów i podstron z tego portalu. Dzięki wewnętrznym odnośnikom skieruj użytkowników do informacji, które mają dla Ciebie kluczowe znaczenie. Wybrane linki umieszczaj zawsze pod frazami powiązanymi z tematyką linkowanej podstrony. Pamiętaj o ustawieniu atrybutu rel=”follow”.

Opracowanie metatagów

Optymalizacja tekstu pod SEO obejmuje także przygotowanie metatagów – Title i Description. Tytuł strony stanowi jeden z czynników rankingowych, dlatego musi zawierać słowa kluczowe. Opis tekstu ma charakter informacyjny i marketingowy. Zachęca do kliknięcia w link. Nie trzeba umieszczać tam fraz kluczowych, ale warto to robić, by od razu zasugerować użytkownikowi, że pod danym adresem znajdzie odpowiedź na swoje pytanie.

Napisanie interesującego tekstu, odpowiednio zoptymalizowanego pod SEO, to wielopoziomowe wyzwanie. Wymaga nie tylko lekkiego pióra, dobrego warsztatu pisarskiego i pomysłowości, ale też znajomości zasad pozycjonowania. Pamiętaj, że dobry content nie obroni się sam – trzeba go optymalizować i aktualizować, by ciągle zwiększał ruch na witrynie.