Zauważyłam, że wiele wejść pojawiło się na moim blogu na właśnie taką frazę, jaką zawarłam w tytule. Pytacie, jak założyć firmę SEO, jak założyć internetową firmę itp. A pomyśleć, że o zakładaniu firmy napisałam tylko dwa wpisy. Pomyślałam, że w końcu mogłabym napisać krok po kroku, w jaki sposób tę firmę założyć, może komuś się przydam. A przyznam, że chciałabym, aby coraz więcej osób tę działalność miało? wzrosłaby możliwość otrzymania faktury? czy to za teksty, katalogowanie czy inne usługi  przydatne w pozycjonowaniu. No, ale po kolei:

Krok 1. Rejestracja firmy

Ja rejestrowałam firmę w kwietniu 2011, nie było wtedy jeszcze możliwości, aby zrobić to przez Internet. Na szczęście (lub nie?), od 1 lipca 2011 można to w ten sposób zrobić.  Jest tylko jedno ale? ale to za chwilę.

Firmę rejestrujemy tutaj: CEIDG

Wypełniamy wszystkie rubryczki? lub? to ignorujemy i udajemy się do urzędu miasta lub gminy. PO co, pomyślisz, przecież można zakładać teraz firmę przez Internet. Można? ale nie do końca. W praktyce, aby ją założyć i nie wychodzić z domu, musisz mieć profil zaufany lub podpis elektroniczny. Poleca się tę pierwszą opcję, ale, aby ten profil uzyskać, trzeba udać się do urzędu.

Można więc wypełnić formularz i wydrukować go, a następnie udać się do urzędu. Można też po prostu tam pójść i wypełnić go na miejscu. Tak czy inaczej nie założymy firmy bez wychodzenia z domu.

Krok 2. Wybór punktów PKD

Teoretycznie, każdy powinien w tym miejscu wybrać takie punkty, jakie będą odpowiadały profilowi jego działalności. W praktyce jest jednak tak, że dość duża ilość tych punktów jest zbliżona do firm o różnych charakterach. Poniżej znajdziesz te najpopularniejsze, które przydają się w internetowym biznesie (i te, które podałam ja podczas zakładania firmy). Pamiętaj, że nie ma ograniczeń, im więcej wpiszesz, tym mniej potem będzie zmieniania. Jeśli planujesz kiedyś zacząć handlować statkami kosmicznymi, wpisz sobie odpowiedni punkt do formularza.

63.11.Z Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność
18.13.Z Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku
47.91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet
47.99.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami
58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza
62.01.Z Działalność związana z oprogramowaniem
62.09.Z Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych
63.12.Z Działalność portali internetowych
63.91.Z Działalność agencji informacyjnych
63.99.Z Pozostała działalność w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana
64.99.Z – Pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z
wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych
73.11.Z Działalność agencji reklamowych
73.12.C Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet)
74.30.Z. Działalność związana z tłumaczeniami
74.40.Z ? Reklama

Krok 3. Wybór formy opodatkowania

Moim zdaniem (żeby nie było) najlepszym rozwiązaniem jest wybór opodatkowania na zasadach ogólnych ? Księga Przychodów i Rozchodów ? ale wiem, że niektórzy wybierają ryczałt.

Poza tym, jeśli planujesz zakładać internetową firmę po to, aby świadczyć usługi firmom (czy to copywriting, korekta, pozycjonowanie, programowanie czy grafika itp.) to najprawdopodobniej będziesz współpracować z firmami. Dlatego właśnie polecam Ci być płatnikiem podatku VAT. Dzięki temu oni będą woleli Ciebie, niż firmę niebędącą VAT-owcem, bo prócz wrzucenia sobie Ciebie (a raczej Twojej faktury) w koszty, odliczą sobie 23% podatku VAT. Ogólnie przyjęło się, że jeśli masz dużo kosztów, bez zastanowienia powinieneś stać się płatnikiem VAT-u, dzięki temu, będziesz miał nieustanną ?promocję? na sprzęt i usługi w wysokości 23%. Oczywiście tylko takie sprzęty i usługi, które będziesz mógł podciągnąć pod koszt uzyskania przychodu. Ale to i tak super, nie sądzisz?

Kolejna sprawa. Jeśli zakładasz, że będziesz zarabiać na sieciach afiliacyjnych, programach partnerskich lub na jakiekolwiek reklamie, w formularzu zaznacz, że będziesz współpracował z firmami ze wspólnoty europejskiej i że chcesz NIP EU lub VAT EU (różnie zwane). Dzięki temu unikniesz problemu z rozliczeniem się na przykład z AdSense, które przecież siedzibę ma w Irlandii. Na dobrą sprawę, w przypadku biznesu internetowego zawsze warto to zaznaczyć. Pracujesz przez Internet, więc niech nie ogranicza Cię jedynie terytorium Polski.

Krok 4. Samodzielne rozliczanie się czy księgowa?

To już prawie koniec. Podczas zakładania firmy (lub później, bo można to uzupełnić), powinieneś zdecydować czy będziesz się rozliczać sam, czy może powierzysz to księgowej. Szczerze radzę Ci, abyś zlecił to, czego nie robisz najlepiej, księgowej ? a w tym czasie zarabiał pieniądze. Naprawdę. Szkoda naszej odpowiedzialności, sami wiecie, jakie są urzędy skarbowe. Dobrą księgową znajdziesz już za 150 zł miesięcznie, czasem warto to wydać.

Z kolei polecam zaopatrzyć się w dobry program do faktur. Ja na początku korzystałam z programu, który był najbardziej nieintuicyjnym oprogramowaniem na świecie i wystawianie faktury zajmowało mi chyba z 5 minut. Niedawno przerzuciłam się na Infakt i naprawdę jestem pod wrażeniem, że można to tak wszystko zautomatyzować.

No i to chyba wszystko 🙂 Jeśli będziecie mieli jakiekolwiek pytania związane z zakładaniem firmy SEO lub po prostu firmy internetowej, chętnie na nie odpowiem.

Rozwinięcie tego artykułu znajduje się tutaj.


A po godzinach zapraszam na bloga: http://wszedziemniepelno.pl