Za nami pierwsza edycja wrocławskiego cyklu Witajcie w realu_ – projektu, który jak piszą organizatorzy, ma poszerzyć wiedzę z zakresu nowych  mediów. Pierwszą prelegentką była Marta Klimowicz (z Adtaily.com), która pokazała drogę od pomysłu, który rodzi się w głowie, do prestiżowego Seedcampu w Londynie. Na początku przedstawiła pokrótce ideę Adtaily, czyli startupu, który oferuje możliwość sprzedaży powierzchni reklamowej w małych boksach, do samodzielnego wdrożenia lub wykupienia.

Potem było już konkretniej ? o tym, jakich błędów nie popełniać tworząc startup, jakie są dobre nawyki oraz o czym należy pamiętać, ale od początku. Adtaily od 2008 roku nie wydało ani złotówki na działania marketingowe, a zyskało miliony zwolenników w całej Polsce. Dlaczego? Bo zaprezentowali nie tylko coś, co inni chcieli promować, ale przede wszystkim produkt, który był potrzebny. A potrzebował go serwis blogowy gazety.pl, blox.pl. Agora, która jest jego właścicielem, zdecydowała się na zainwestowanie pieniędzy, które posłużyły do wdrożenia pomysłu w życie. Jednym z kluczowych elementów tworzenia i rozwijania startupów jest współpraca z beta-testerami. Do owego testowania, czyli mówiąc trywialnym językiem, wytykania błędów, ale też wskazywania konkretnych rozwiązań, zostali zaproszeni znani w Polsce blogerzy, między innymi Grzegorz Marczak, Maciej Budzich oraz Kominek. Twórcy Adtaily otrzymali nie tylko feedback, ale zyskali również szerokie zainteresowanie, dzięki opiniom o nich na blogach beta-testerów ? potem wszystko potoczyło się błyskawicznie.

Klimowicz sporą część swojego wystąpienia poświęciła również mediom społecznościowym i ich wpływowi na rozwój stratusu, jak również komunikację z klientami. Oprócz Facebooka czy Blipa, wskazała również Goldenline, który pozwolił, czego nie spodziewali się organizatorzy, na aktywizację użytkowników ? w grupie Adtaily ludzie dzielą się swoją wiedzą, pomagają w rozwiązywaniu problemów. Przybliżyła też specyfikę działania DailyonAdtaily.com ? blogu, który zawiera informacje na temat star tupu, poradniki ? między innymi o tym, jak założyć konto na PayPal.

Na koniec wspomniała o tym, jak ważne jest budowanie relacji z klientami, nie tylko poprzez fachową obsługę, ale również dzięki kontaktom bezpośrednim, najlepiej przy okazji Barcampów, które pozwalają na spotkanie się face to face.

Należy przyznać, że Marta Klimowicz idealnie nadaje się do prowadzenia prelekcji, ponieważ jej prezentacja przepełniona była zabawnymi anegdotkami potwierdzającymi, że rzeczywiście zna się na rzeczy.

Podczas drugiego wystąpienia nastąpiły pewne zmiany i Dawid Szczepaniak zamienił się w Piotra Pala, który dowiódł, że doskonale czyta ze slajdów, które, jak się na koniec przyznał, były sklecane podczas pięciogodzinnej jazdy pociągiem, chwilę przed wystąpieniem. Było o tym, w jaki sposób kliknięcie w ?lajka? na Facebooku wpływa na przywiązanie do marki, o tym, jak wygląda praca w Pride&Glory, a dopiero trzecia część była bardziej rzeczowa, choć niepozbawiona błędów. Jako case study prelegent przedstawił kampanię Budweisera, czeskiego piwa z przygodami Drevnego Kocura na czele.

Nie były to może prelekcje o pozycjonowaniu, ale o szeroko pojętym marketingu w internecie, bez którego przecież, w dzisiejszym świecie, ani rusz 🙂